Tüketici Hakları Derneği (THD) Bozüyük Şube Başkanı Hayrettin Sabırlı, alışveriş yaparken dikkat edilmesi gerekenler hakkında bilgilendirmelerde bulundu.
Bilinçli tüketicinin istikrarlı ekonominin temeli olduğunu belirten Başkan Sabırlı: " Bilinçli alışverişte amaç; heyecan ve dış etkilerle hareket etmeden akılcı davranmak, planlı alışveriş etmek, sağlıklı, güvenli, topluma ve çevreye duyarlı, kaliteli mal ve hizmetleri satın almak ve sonuçta da sağlıklı, refah, huzur ve mutluluğu arttırmak suretiyle daha iyi bir yaşam standardına ulaşmaktır.
Tüketicilerin hem alışveriş öncesinde kendileri için yeterli ve gerekli olanı seçebilmeleri, hem de alışveriş sonrasında karşılaştıkları olumsuzlukları çözebilecek hak arama yolları hakkında bilgi sahibi olmaları çok çok önemlidir .
Bu kapsamda;
Tüketici olarak taraf olduğunuz sözleşmeleri imzalarken nelere dikkat etmeliyiz?
Sipariş etmediğiniz bir mal gönderilmiş veya böyle bir hizmet sunulmuş ise ;
Ayıplı mal veya ayıplı hizmet sunulmuşsa;
Satın aldığınız malın ayıplı olması halinde neler yapabilirsiniz?
Satın aldığınız hizmetin ayıplı olması durumunda neler yapabilirsiniz?
Taksitli satışlarda haklarınız nelerdir?
Kredi kartlarında haklarınız nelerdir?
Tüketici kredilerinde haklarınız nelerdir?
Konut finansmanında haklarınız nelerdir?
Ön ödemeli konut satışlarında haklarınız nelerdir?
İş yeri dışında yapılan sözleşmelerde haklarınız nelerdir?
Mesafeli sözleşmelerde haklarınız nelerdir?
Devre tatil ve uzun süreli tatil hizmetlerinde haklarınız nelerdir?
Paket turlarda haklarınız nelerdir?
Abonelik sözleşmelerinide haklarınız nelerdir?
Taahütlü aboneliğinizi taahüt süresi dolmadan sonlandırmak isterseniz nelere dikkat etmelisiniz?
Fiyat etiketi neden ve ne için çok önemlidir?
Satış sonrası hizmetlerde haklarınız nelerdir?
Garanti belgesi ile olan haklarınız nelerdir?
Almış olduğunuz ürünlerin servis bilgi sistemini biliyor musunuz?
Tanıtma ve kullanma kılavuzları hakkında neler biliyorsunuz?
Yenilenmiş ürünler ile ilgili haklarınız nelerdir?
Güvensiz ürünler hakkında nasıl bilgi edinebilirsiniz?
Hakkımı korumak için nerelere, nasıl başvurabilirim?
Bu gibi bilgilere sahipseniz her ne kadar bilinçli bir tüketici olduğunuzu düşünseniz de tam almamda bir bilinçli tüketici değilsiniz. Çünkü tam bilinçli bir tüketici alışverişe çıkmadan önce alınacaklar listesi yapar. Alacağı ürünler hakkında fiyat araştırması yapar.
Ürünlerin fiyat etiketlerini inceler. Alırken ve tüketirken israf etmez. Aynı kalitedeki ürünler arasında yerli olanı tercih eder. Reklam veya ilanların aldatıcı ya da yanıltıcı olmalarına karşı dikkatli olur. Satın alacağı ürünü alırken ürünün fark edilir kusuru olup olmadığını kontrol eder. Satın aldığı ürünün fişini yada faturasını mutlaka ama mutlaka satıcıdan ister ve alır. Garanti belgesi ve tanıtma kılavuzu ile satılması gereken ürünleri satın aldığında garanti belgesi ve kullanma kılavuzunu da teslim almayı unutmaz. Satın aldığı Ürün ile ilgili servis hizmetine ihtiyaç duyduğunda servisin yetkili servis olup olmadığını mutlaka kontrol eder. Satın aldığı Ürünle ilgili sorun yaşadığında sorunu önce satıcı ile çözmeye sorun satıcı ile çözülemiyor ise ilgili kurum ve kuruluşlardan yardım ve destek alır.
Eğer bu bilgiler ve eylemleri yapıp gerçekleştiriyorsanız sizleri kutluyorum. Bilinçli bir tüketici olma yolunda emin adımlar ile yürüyorsunuz demektir. Kendinizi daha da çok geliştirmek istediğinizde ülkemizde tüketici hakları konularında çalışmalar yapan derneklerimizin çalışmalarına katılım sağlayabilirsiniz. Örneğin Tüketici Hakları Derneği Bozüyük Şubemiz gibi." ifadelerini kullandı.